Jan 7, 2014

Tercari-cari

7 Januari 2014; 9:36 pm

Sebaik terlintas, terus buka laptop, dan bammm here I am.

Entah kenapa, fikiran aku buntu, sangat sangat.

Semuanya kerana malas study, sibuk dengan phone, scroll sana sini.

Blogwalking…kemudian aku jumpa ssesuatu…

--- Pause

Seketika masuk notification Whatsapp.

“Hai jiran…share password wifi.”

Tercetus tawa saat aku baca. Lantas aku reply, “jiran refuse..maaf.”

Esok sehari free kejap then paper Penilaian dan Pengukuran Sains Sukan.

Dan paper semalam, Fisiologi Senam sangat sangat sangat merentap hati dan jiwa. Sobs.

To be honest semalam punya semalam aku tak study pun. Well ada study sikit, tapi tengoklah..



Sambil tu berchat sampai jam 2-3 pagi, tidur. Bangun pukul 6 semata mata kerana sesuatu, then aku sambung tidur.

“I tidur kejap sementara Pat belum bangun.” Konon lah kan. Aku bahasakan diri pada dia, I. Macam kerek pulak rasanya. Haha.

Kalau ikutkan Sabah dah cerah dah tapi entah, tak terjaga sesudah tu. Subuh pun entah kemana.

Jam 10 aku buka mata, cahaya matahari suram disebalik langsir. Aku pandang kiri kanan. Sunyi. 

Mengucap panjang. Jauh terbabas dah rasanya.

Lantas dengan mata macam apek cina, aku tarik laptop, buka nota. Jam 2 start exam. Sesekali si Budak Oren (panggilan kami kepada kucing di rumah) menjengah, duduk atas laptop.

Jenis aku bila aku moody, memang aku halau, tak pun jentik je telinga kucing ni. Tapi entahlah, mungkin mengantuk. Aku biarkan dulu. Kemudian perlahan lahan, aku pun ikut hilang. HAHA.

Aku buka mata. Terus mengerling pada Patcey, baru selesai mandi. Aku sorotkan pandangan kearah jam. YA ALLAH. Seriously?! Jam 12 tengahari. Lagi 2 jam paper fisio. Gila, gila.

“Jalan jam 1?” soal aku pada Pat.

Pat mengangguk. Ada sedikit yang kami bualkan. Entah, aku lupa.

Lain macam pulak semalam, terlalu mengantuk, terlalu penat. Padahal takda urusan apa pun.

Mungkin sebab Kopiko L.A yang aku bancuh malam tu, 2 paket dalam satu gelas, sesangat kick, tapi gagal. Aku pejam jugak. Kena saman diorang ni! Haha.

Dan jam 12 tu jugaklah aku buat revision balik, pasal circulatory system, pH, nervous system, calculation. Dalam masa sejam! And aku rasa macam bodoh sangat time tu sebab tertidur lama.

Nak menyesal pun, gila dah last minute sesangat dah tu. Setakat mana yang mampu jelah, siap siap then terus pergi UMS.

Keluar dari dewan exam. Terus capai phone. Notification Whatsapp. Dan aku tersenyum bahagia.

“Pakai jubah hitam kan. Tudung hijau kan.”

--- Stop

Berbalik kepada tadi, masa blogwalking, aku terjumpa satu blog. Kisah hidup seseorang. Yang asalnya aku fikirkan senang.

Tidak.

Aku silap.

Wanita, dengan hati, jiwa besar. Yang berkorban masa dan tenaga untuk keluarga.

Dan hebatnya, setiap bait cerita dia, aku menitis air mata. Terlalu hebat.

--- sedang aku masih berbaring, buka FB, Twitter, Insta. Tak kemana pun hidup macam ni.

Hebat.

Entah. Mungkin 50 kali kot aku nak sebut ni. Hebat. Sangat sangat hebat bagi seorang wanita muda macam dia. Semuanya bergantung atas diri sendiri.
---

Tinggal 4 paper lagi.
·       Penulisan Kreatif – Paper PPIB yang mana paling aku gemar sebab assignment melibatkan puisi, cerpen. Dan aku rasa ada jiwa dalam subjek tu, kecuali exam. Haha.
·       Mandarin – Paper yang aku kurang berminat. Bukan sebab aku tak suka, no. Orang pesan jangan sakit hati dengan ilmu. Aku ingat. Cuma kurang berminat. Yelah, memanjang ponteng kelas, lepas tu padan muka bila masuk kelas lagi, macam macam ketinggalan.
·       Testing and Measurement – Paper sains sukan. Ni hat ni la hat lusa esok ni dan aku dengan megahnya duduk update blog dekat sini belum study. *facepalm*
·        PR – Paper public relation Dr. Nizam. Juga paper wajib sains sukan.

Ohya tadi abah called.

“Kakak bila balik?” Abah bahasakan aku kakak. Sometimes Nurul. Mm mm.

“Taktau lagi abah. Belum book tiket. Taktau nak balik bila. Tak balik kot.” Jawab aku berseloroh.

“Tak payahla balik.” balas abah seakan akan menampar mental aku. Hahaha.

Memang aku belum decide bila nak balik. Kalau sebelum ni bukan main lagi book tiket flight awal awal sebelum cuti semester.
Sebab aku sendiri pun blur bila nak balik. Haha. Benda senang pun kadang kadang aku bagi jadi susah.

And salah satu perkara yang membelenggu otak aku sekarang, cara penulisan aku. Macam hilang identity. NO. Macam tak pernah ada gaya tersendiri. Semuanya dari perbualan ‘kami’ semalam. Aku seakan akan terikut dari seorang ke seorang. Dan aku tersedar, mungkin itu kehilangan yang aku rasa sekarang. IDENTITI.

--- bagi aku satu minit. Aku rasa macam lost sesangat. Haha.

Abang aku dah nikah. Dan balik kali ni pun sebab buat solemnization dia. Patcey akan ikut aku balik semenanjung.

Entah kemana jugak aku nak bawak Pat sepanjang 10 hari kat sana. Sebab biasanya aku bukan ada masa berkualiti pun kalau kat rumah. Bangun pagi, bukak tv, masak, makan, nap, tv lagi, online, tidur.

Asalnya memang ada plan tapi entahlah, mungkin dah tak dapat teruskan. MUngkin aku bawak dia pancing puyu je kot. Makan pulut durian, jalan pb. Teroka pasar malam yang aku suka. Makan char kuetiau Omaq. Mandi parit, tarik lembu. Haha.

Mataku melirik pada iPad. Aku terkenangkan seseorang. Ya. Seseorang yang aku perlu jumpa dan pohon maaf. Maaf aku kerana telah banyak menyusahkan dia. Yes you know who you are.

Cukuplah. Banyak sebenarnya cerita nak keluar dari kepala ni. Tapi jari jemari seakan taknak bagi chance sebab otak balik balik mention ‘study, study’.

Sambil tu tunggu tuan librarian tolong susunkan semua benda yang berserabut dalam otak. File file memory yang tak kemas.

Makin lama aku makin kuat merepek kan? Hahaha.

Good luck Energizers, Athlitismos, dan yang seangkatan dalam final exam.

Semoga kita bertemu lagi sem depan tanpa perlu repeat sebarang paper, AMIN.

Dan aku, mahu terus mencari IDENTITI. Semoga ‘kita’ ketemu ya. :’)


Assalamualaikum.

Nurul Izzany Ismail, 7 Januari 2014.

No comments:

Post a Comment

Winking Line Smiley