Aug 9, 2012

:: Dia Tidak Pernah Memarahiku ::


Sebuah kisah yang menarik untuk dikongsi. :)

(Gambar hiasan-digital-photography-school.com )


Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap hari akan berkata setiap orang yang mendekatinya, “Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad! Dia itu orang gila, dia pembohong, tukang sihir! Apabila kalian mendekatinya maka kalian akan dipengaruhinya.”

Tidak kira siapa yang datang kepadanya, pengemis Yahudi itu pasti akan menghasut mereka supaya membenci Nabi Muhammad, Rasulullah s.a.w. Bermacam-macam kata-kata kesat dilemparkan walaupun pengemis tersebut langsung tidak mengenali baginda.

Sikap dan kata-kata buruk yang dilemparkan oleh pengemis Yahudi itu sampai ke pengetahuan Rasulullah s.a.w. Namun demikian, Rasulullah tidak mengendahkannya. Sebaliknya, setiap pagi Rasulullah mendatangi si pengemis itu dengan membawakan makanan. Tanpa berucap sepatah kata pun baginda menyuap makanan yang dibawanya ke mulut pengemis.

Si pengamis Yahudi yang buta kedua-dua matanya itu mengunyah makanan tersebut. Habis makan, dia mengucapkan terima kasih tanpa mengetahui  orang yang berbuat kebaikan kepadanya tadi adalah Rasulullah s.a.w.

Baginda melakukan hal ini setiap hari  sampailah beliau wafat. Sepanjang baktinya itu tidak pernah sekalipun baginda memperkenalkan dirinya.

Setelah wafatnya Rasulullah s.a.w, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Dia menunggu-nunggu di manakah perginya lelaki yang suka memberikan makanan dan melayannya bagai saudara sendiri. Tapi penantian pengemis Yahudi sia-sia saja kerana lelaki budiman yang ditunggunya itu telah pun wafat.

Suatu hari sahabat baik Rasulullah s.a.w yakni Sayidina Abu Baka r.a. berkunjung ke rumah anaknya, Sayiditina Aisyah r.a. yang merupakan isteri Rasulullah s.a.w. Abu Bakar bertanya kepada Aisyah, “Anakku, adakah kebiasaan kekasihku yang belum aku kerjakan?”

Aisyah menjawab, “Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu perkara.”

“Apakah itu?” tanya Abu Bakar.

“Setiap pagi Rasulullah akan pergi ke hujung pasar dan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang ada disana, kemudian menyuapkan ke mulutnya,” kata Aisyah.

Keesokan harinya Abu Bakar pergi ke hujung pasar dengan membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis itu. Abu Bakar mendekati pengemis tersebut dan memberikan makanan kepadanya. Ketika Abu Bakar mula menyuapkan makanan tersebut, si pengemis Yahudi yang buta itu tiba-tiba marah dam mengherdik, “Siapakah kamu?”

Abu Bakar menjawab, “Aku orang yang biasa menyuapkan makanan untukmu pada setiap pagi.”

“Bukan! Engkau jangan membohongiku!” bantah si pengemis buta.

Abu Bakar terkejut, lantas bertanya, “Kenapa engkau berkata begitu?”

Jawab pengemis, “Sebab apabila dia datang kepadaku, tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapkan makanan ke mulutku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut, setelah itu barulah dia berikan padaku.”

Abu Bakar tidak dapat menahan air matanya. Beliau menangis dan terpaksa mengaku siapa dirinya yang sebenar. “Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah seorang daripada sahabatnya kerana orang yang mulia itu telah tiada. Dia adalah Muhammad Rasulullah s.a.w.”

     “Muhammad?” soal pengemis buta, terperanjat dengan apa yang baru didengarnya tadi. “Maksud kamu, orang yang selalu menuapkan makanan ke mulutku  pada setiap pagi adalah Muhammad?” sambung pengemis.

     “Ya… Muhammad,” jawab Abu Bakar.

Seketika itu juga pengemis Yahudi itu menangis mendengar penjelasan Abu Bakar.

     “Selama ini aku selalu menghina dan memfitnahnya, dia tidak pernah memarahiku sedikitpun. Dia tetap juga mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi. Dia begitu mulia…” kata pengemis Yahudi sambil mengesat air matanya yang jatuh ke pipi.

Pengemis Yahudi buta itu bersyahadat di hadapan Abu Bakar pada saat itu juga. Mulai saat itu dia menjadi seorang muslim. 


Copied ; Mastika Dec 2006.


p/s : kalaulah kita mampu sesabar itu.. :')

No comments:

Post a Comment

Winking Line Smiley