May 28, 2014

Entahlah.

"Tiap yang mematah tegakmu, tiap yang menolak, tiap yang memijak henyak, biar di belakangmu."

Aku belajar yang hidup, even diri sendiri pun, tak boleh dipercaya.
Sebab ada masa yang mematah hari kita, adalah diri kita sendiri.
Yang menyongsang apa yang seharusnya berlaku, ada kalanya kita juga.

Lantas apa yang perlu kita suaikan?
Melangkah pergi, dan biarkan.

Aku belajar yang hidup, kita sendiri pun tak apa.
Masih hidup. Yang hakikatnya kita bukan sendiri.

Maaf, dan memaafkan.
Sakit, memang sakit. Tapi hari ini akan jadi semalam.
Hari semalam tentunya tidak akan sama seperti hari ini.

Aku belajar yang hidup, bukan hanya kerana lelaki.
Melainkan bapa, dan saudara sendiri.

Tegak kita berdiri kerana mereka.
Untuk dibangga, untuk dimanja, untuk dijaga.
Bukan untuk lelaki yang tidak pandai menghargai.

Aku belajar yang hidup, bukan untuk membenci semata.
Terlalu banyak keindahan dunia yang perlu dicinta.

Langit biru, awan putih, pelangi indah.
Hujan, air, tanah.
Setiap jasad perlu jiwa dan nyawa dari rasa cinta.

Aku belajar yang hidup, bukan hanya di dunia.
Maka mohon, ajarkan aku berhenti mengejarnya.

Aku mau kita nanti bahagia sama-sama.
Tak kisahlah siapa. Asal bisa pimpin tangan setiap kita.
Ke tempat paling indah di dunia seterusnya.

Ukhwah fillah abadan abada. Moga diperkenan hendaknya.

"Tuhan jangan kau izin aku lupa, jangan kau biarkan aku mendepang dada. Pasakkan hatiku pada kaki, paksakan ku tunduk sehingga mati."


Dan gambar sama sekali tak punya kaitan. Hahaha.


No comments:

Post a Comment

Winking Line Smiley